Höstmöte och firande av Svartklubben 50 år
Den första november 1969 bildades Svartklubben – det som så småningom kom att bli Ålands Skötbåtsförening – på Böndernas hus i Mariehamn av de sex unga männen på bilden ovan.Nu firar Ålands Skötbåtsförening att det är 50 år sedan Svartklubben blev till, lördagen den 2 november 2019 på Böndernas hus, i lokalen som idag inhyser Medis. Det blir samtidigt Ålands Skötbåtsförenings höstmöte och vi diskuterar årets seglingssäsong och gör planer för inkommande år. Höstmötet inleds kl 18.00 och middagen börjar kl 19.00.
Det kommer att bjudas på den traditionella menyn från 1969 - gröt och korv och jaloviina - men inte bara det, om till äventyrs smaklökarna förändrats något under åren. Det blir en trerätters middag inklusive dryck, som efterföljs av dans till musik av Whatclub. Och månne int någon känner sig manad att under middagen berätta några historier också från de 50 år som gått sedan starten...
Festen kostar 30 euro, och vi vill helst ha in betalningen före den 28 oktober till konto IBAN:
FI08 6601 0002 3026 93 BIC: AABAFI22, men det kommer i värsta fall att gå att betala på plats också.
Anmälningarna till middagen vill vi gärna ha så snabbt som möjligt, men absolut före den 25 oktober så att vi vet hur mycket mat som ska lagas. Höstmötet kan man förstås gå på utan att föranmäla sig eller betala något.
Vi är glada att kunna meddela att flertalet av grundarna av Svartklubben kommer att delta som inbjudna hedersgäster på middagen.

VM i hindersegling för skötbåtar 7 september
Traditionsenligt hölls VM i hindersegling för skötbåtar första lördagen i september vilket i år innebar 7 september. Den svenska storökan Pärlan med Erik Widerström och Åsa Möller ombord tog vandringspokalen, och efteråt firade vi med grillfest.

Ny hamnkapten på Vedudden
Efter många år som hamnkapten på Vedudden avgick Bolle Högnäs och efterträdes av Ben Johans.

Vinden drar
Nästa års Vinden drar anordnas på Föreningen Allmogebåtars anläggning på Bassholmen på svenska västkusten. Mer information om det kommer så småningom att finnas på www.vinden-drar.org.

Serveringen på Sjödagarna
I år var det Skötbåtsföreningens tur att ha hand om serveringen i Jehuset under Sjödagarna 17-21 juli. Många medlemmar ställde upp och arbetade med att grädda våfflor och sälja öl. Vädret var på vår sida i år, och vi lyckades bättre med försäljningen i år än under de senaste gångerna vi har haft försäljningen, så nu har vi råd att underhålla Jehu ytterligare några år.

Nordisk tradition att bygga på klink
Det nordiska arbetet med att få klinkbåtsbyggande att registreras som immateriellt kulturarv av UNESCO avancerar, och ett förslag till en gemensam nomineringstext är framtagen och överlämnad till det norska kulturdepartementet, som kommer att samarbeta med övriga nordiska länders kulturministerier för en gemensam nordisk nominering under 2020. Ålands Skötbåtsförening är en samarbetspart i arbetet.

Medlemsavgift
Antalet betalande medlemmar är grund för de bidrag vi får till verksamheten från Mariehamns stad. Det kostar 12 euro för vuxna, 5 för ungdomar upp till 25 år. Avgiften betalas till konto: IBAN FI08 6601 0002 3026 93, BIC AABAFI22. Referensnumret är 17019, men om du betalar för fler än dig själv är det bra om du berättar vilka i meddelanderutan. Är du ny medlem vill vi också ha födelseår, hemkommun, och - om du vill ha medlemsbrev - en epostadress.
Det finns nu möjlighet att betala för mer än ett år.

Facebookgrupper
Föreningen har två facebookgrupper: föreningens egen, allmänna, öppen för alla intresserade och skötbåten Annas. På den senare kan man boka båten för segling eller ragga besättning. Men för att kunna gå med i den gruppen måste man ha betalt medlemsavgift.

Bli medlem
För att bli medlem i Ålands skötbåtsförening anmäler man namn, födelseår och hemkommun till skotbatsforening@gmail.com. Vill man kunna bli nådd av medlemsbrev eller mess anger man också mobilnummer och e-postadress. Sist men inte minst betalar man in medlemsavgiften, se ovan.