Öppet hus i Sjökvarteret
Lördagen den 1 februari har vi tillsammans med andra föreningar och företagare Öppet hus i Sjökvarteret där vi ska informera om vår verksamhet. Vi kombinerar det med en talka på Jehu, där vi bl a ska lyfta bort dieseltanken för att kolla hur det ser ut under, och om vädret tillåter dra lite tjära på släpökan. Vi bjuder också på något varmt att dricka och berättar för besökare om vad vi gör i föreningen. Väl mött mellan 10.00 och 14.00 lördagen den 1/2.
Båtbyggarseminarium i Högskolan
Helgen 8-9 februari ordnar Segelföreningen Alanta ett båtbyggarseminarium på Högskolan med inbjudna föreläsare från hela Norden. Föreningens medlemmar är välkomna att delta, förhandsanmälan görs senast 24 januari till mellbergbosse@gmail.com. Det är ett begränsat antal platser.
UNESCO-ansökan
Den 31 mars hoppas vi att nomineringen av den nordiska klinkbyggda båten till listan över UNESCOs immateriella kulturarv har lämnats in. Vårt arbete i skötbåtsföreningen med nomineringen är avslutat och nu är det upp till de olika regeringarna i Norden att formellt lämna in ansökan.
Årsmöte och Valbord
Den 4 april har vi årsmöte, med årsberättelse, bokslut och val av styrelse. Sedvanligt Valborgsfirande med sjösättningar, bål och grill blir det, som det brukar, på Vedudden den 30 april.
Seglingskurser
Vi tänker återupprepa fjolårets succé med seglingskurser på Vedudden, exakta datum bestäms senare men torde bli under slutet av maj, eventuellt början av juni.
Jehu till Bassholmen
Vinden drar hålls i år 5-12 juli på Bassholmen i mellersta Bohuslän. Information om det kommer snart att finnas på Vinden drars hemsida www.vinden-drar.org
Vi hoppas på en eskader till Bassholmen från Åland, men oberoende av hur många båtar det blir i den kommer Jehu nbsp;att segla en medlemssegling dit genom  Göta kanal. Vi räknar med två veckor till Bassholmen, och två veckor tillbaka, så har vi marginaler för eventuella liggdagar på vägen. Vi har delat upp resan i fyra etapper med olika ansvariga skeppare för de olika etapperna, och man kan anmäla sig till den del av resan som passar en bäst på denna mailadress. Det finns 8 kojplatser ombord, och efter avtal med aktuell skeppare kan man också göra andra på- och avmönstringar än vid skepparbytena.
Jehu lämnar Mariehamn på söndagen under midsommarhelgen med Hasse Wickström som skeppare, och skepparbyte till Erik Widerström/Åsa Möller sker sedan i Motala under helgen 27-28 juni, och Jehu förväntas komma fram till Bassholmen 5 juli. Jehu lämnar sedan Bassholmen söndagen den 12 juli med Folke Halling/Astrid Olhagen som ansvariga ombord och skepparbyte till Totto Eckeman på hemresan sker i Motala den 19 juli. Jehu förväntas vara hemma i Mariehamn igen den 26 juli.

Sjödagarna 2020
Under Ålands Sjödagar kommer vi att hyra ut Jehuset till Albanusföreningen för servering, men säkerhetsarbetet under dagarna blir Skötbåtsföreningens ansvar i år, och kring det återkommer vi under våren.
Medlemsavgift 2020
Nu är det nytt år - dags att betala medlemsavgift för 2020. 12 euro för de stora, 5 för de små, dvs de under 25 år som fortfarande studerar. Till konto Iban: FI0866010002302693, Bic: AABAFI22, refnr 17019, men om du betalar för fler än dig själv vill vi gärna veta vilka i meddelanderutan.
Är du ny medlem vill vi också ha födelseår, hemkommun, och - om du vill ha medlemsbrev - en epostadress.
Det finns nu möjlighet att betala för mer än ett år.

Facebookgrupper
Föreningen har två facebookgrupper: föreningens egen, allmänna, öppen för alla intresserade och skötbåten Annas. På den senare kan man boka båten för segling eller ragga besättning. Men för att kunna gå med i den gruppen måste man ha betalt medlemsavgift.

Bli medlem
För att bli medlem i Ålands skötbåtsförening anmäler man namn, födelseår och hemkommun till skotbatsforening@gmail.com. Vill man kunna bli nådd av medlemsbrev eller mess anger man också mobilnummer och e-postadress. Sist men inte minst betalar man in medlemsavgiften, se ovan.